Aprensenyar. Evidències i implicacions educatives d'aprendre ensenyant.
 

 

Has après ensenyant? Algun cop has après alguna cosa per ensenyar-la? La majoria dels docents responem afirmativament. A vegades aprenem per ensenyar els nostres alumnes; altres vegades, aprenem quan som a classe (explicant o qüestionant); i d’altres, reflexionant en sortir de classe... Són episodis esporàdics? O és que ensenyar és una bona manera d'aprendre, com s’ha dit des de l'antiguitat?

 

Aquest llibre recull, per primera vegada, evidències científiques del neologisme -creat per a l'ocasió - aprensenyar: aprendre ensenyant.  La recerques mostren que, en determinades condicions, l'activitat d’ensenyar -exclusivament humana- implica oportunitats d'aprenentatge per a qui la desenvolupa.

Si és així, per què no promoure que els nostres alumnes puguin aprendre ensenyant els seus companys? El llibre inclou pràctiques reals, en les quals -en escoles, instituts o universitats– els estudiants aprenen ensenyant.

I, els docents, per què no aprenem ensenyant els nostres alumnes? El llibre ofereix, des de l'evidència de la recerca, guies pràctiques per tal que puguem ensenyar aprenent, cosa que ens permetrà actualitzar els nostres coneixements i viure més plenament la professió.

 

En un moment que requereix formar-se al llarg de la vida, ensenyar i aprendre hauran de ser activitats quotidianes. Tots haurem d’aprendre i... ensenyar. Com sinó podrem construir la societat democràtica del coneixement?

 

David Duran Gisbert és doctor en Psicologia i professor agregat del Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha desenvolupat un extens treball en investigació i formació de professorat al voltant  de l’aprenentatge entre iguals. Coordinador del Grup d’Investigació sobre Aprenentatge  entre Iguals.

 

Extracte de l'índex

Pròleg (Juan Ignacio Pozo)

Capítol 1. Aprendre ensenyant, un nou joc de paraules?

1. Tots tenim experiències d’haver après alguna cosa

ensenyant-la

2. Ara bé, existeixen evidències científiques que ensenyar

sigui una manera d’aprendre?

Capítol 2. Ensenyar i aprendre en l’era del coneixement

1. Ensenyar i aprendre en la nostra espècie

2. Els canvis en les concepcions sobre ensenyar i aprendre

Capítol 3. Aprendre ensenyant, què en sabem?

1. Alumnes com a mediadors o ensenyants

2. Evidències d’aprenentatge per a l’ensenyant

3. Aprendre per ensenyar, millor que aprendre per a un mateix

4. Aprendre i explicar, millor que només aprendre per ensenyar

5. Ensenyar interactuant, millor que ensenyar explicant

Capítol 4. Aprendre ensenyant a altres informalment

1. Aprensenyar informalment, però de forma presencial

2. Aprensenyar en l’àmbit laboral

3. Aprensenyar informalment a través de la xarxa

4. Algunes lliçons de l’aprenentatge informal

Capítol 5. Aprendre ensenyant en una educació formal

1. Una educació formal en canvi

2. Situacions formals d’estudiants que aprenen ensenyant

3. Professors i alumnes que comparteixen la docència

Capítol 6. Ensenyar aprenent. Com els professors podem

aprensenyar

1. Predisposició a aprensenyar: els meus estudiants són una

font d’aprenentatge per a mi

2. Pre-actiu: preparar les classes aprenent

3. Inter-actiu: promoure la bidireccionalitat per aprendre mentre

ensenyem

4. Post-actiu: espais de pràctica compartida i reflexiva per

aprendre amb altres

Referències bibliogràfiques

 

Infografia

Contacte amb l'editorial

Horsori Editorial
Cuba 18, Entresol 08030 Barcelona
e-mail: horsori@horsori.net
http://tienda.horsori.net

Comprar el llibre o l'eBook